
donderdag, februari 24, 2005
Telegraaf kakelt Volkskrant na over Leica
Vanmorgen in de Telegraaf: "De beroepsfotografen, een belangrijke doelgroep voor de Leica, ’Rolls-Royce onder de camera’s’, kozen allemaal voor de digitale topproducten van Nikon en Canon."
Ja daar gaan we weer. Zou de teruglopende verkoop van de dure Leica's ook iets te maken kunnen hebben met de recessie van de afgelopen jaren, waardoor tandartsen, chirurgen, vastgoedgiganten, oliebaronnen etc minder geld hebben voor zulke speeltjes? De top onder de professionele fotografen gebruikt Leica nog steeds, maar zij kopen niet elk jaar een nieuwe met slangenleren bekleding. En dát is waar Leica zijn winst moet halen. Het is niet voor niets dat Leica in handen is van een luxe tassenfabrikant, die ook paardenzadels maakt van 60.000 euro.
Leica M camera's zijn zo degelijk dat je er makkelijk 30 of 40 jaar mee kan doen, en dat doen fotojournalisten dan ook. Die doen hun Leica's echt niet weg, maar hebben geen geld en geen noodzaak voor steeds een nieuwe.
Daar heeft Leica al nooit van kunnen of hoeven bestaan. Leica moet het van de snobs hebben, tot aan de oliesjeiks die er persoonlijk elk jaar 150 in een speciale versie laten vervaardigen als relatiegeschenk.
De topfotojournalisten gebruiken die Leica's wel veel, en maken mooie fotoreportages voor tijdschriften en boeken. Maar in Nederland is daar geen markt voor en geen vraag naar. In landen als Frankrijk en de VS wél. Denk je nou echt dat fotografen als Kadir van Lohuizen en anderen van het gereputeerde agentschap Agence VU, of van Magnum, een digitale camera gebruiken? Zij kiezen voor analoge kwaliteit, maar Nederland kiest voor bagger: wegwerpfotografie, gemaakt met wegwerpcamera's, vaak ook nog gemaakt door wegwerpfotografen. Anton Corbijn gebruikt ook een Leica SLR (en u denkt als Telegraaflezer vast dat dat een armoedzaaier is die geen digitaaltje kan betalen? Dream on.) De internationale top kortom, die niet elke dag sabbelt voor brood op de plank zoals in Nederland. Maar in Nederland telt kwaliteit niet meer. Dat is ook door de jury van de Zilveren Camera al meermalen geconstateerd.
Zoals gezegd, het is dubbel onzin om de problemen van Leica te wijten aan de "keuze van alle beroepsfotografen voor digitaal."
1. De top van de fotojournalisten gebruikt top-analoge camera's en blijft die gebruiken.
2. De subtop-fotojournalisten die even meededen in de digitale hype, keren terug bij analoge camera's om zich van de massa-middelmatigheid te onderscheiden (Zie World Press Photo waar het overgrote deel van de inzendingen digitaal was, maar 50 % van de winnaars analoog, met een kwaliteit waar de jury over juicht!)
3.Fotojournalisten kochten al niet jaarlijks een nieuwe Leica, want als gebruiksartikel gaan ze tientallen jaren mee.
4. Leica heeft last van de internationale recessie van de afgelopen jaren, net als andere produkten van luxe-artikelen als Hermès-tassen en Rolls Royce-auto's.
PS Gaat de Telegraaf binnenkort in analogie beweren dat Rolls Royce het moeilijk heeft omdat de gemiddelde Nederlandse chauffeur vaak in een Volkswagen of Opel Astra rijdt? Ik verwacht ook minstens een groot artikel over Hermès-tassen die minder goed lopen omdat Sjaan uit Meppel haar boodschappen doet met een rode plastic tas van DIRK.
Ja daar gaan we weer. Zou de teruglopende verkoop van de dure Leica's ook iets te maken kunnen hebben met de recessie van de afgelopen jaren, waardoor tandartsen, chirurgen, vastgoedgiganten, oliebaronnen etc minder geld hebben voor zulke speeltjes? De top onder de professionele fotografen gebruikt Leica nog steeds, maar zij kopen niet elk jaar een nieuwe met slangenleren bekleding. En dát is waar Leica zijn winst moet halen. Het is niet voor niets dat Leica in handen is van een luxe tassenfabrikant, die ook paardenzadels maakt van 60.000 euro.
Leica M camera's zijn zo degelijk dat je er makkelijk 30 of 40 jaar mee kan doen, en dat doen fotojournalisten dan ook. Die doen hun Leica's echt niet weg, maar hebben geen geld en geen noodzaak voor steeds een nieuwe.
Daar heeft Leica al nooit van kunnen of hoeven bestaan. Leica moet het van de snobs hebben, tot aan de oliesjeiks die er persoonlijk elk jaar 150 in een speciale versie laten vervaardigen als relatiegeschenk.
De topfotojournalisten gebruiken die Leica's wel veel, en maken mooie fotoreportages voor tijdschriften en boeken. Maar in Nederland is daar geen markt voor en geen vraag naar. In landen als Frankrijk en de VS wél. Denk je nou echt dat fotografen als Kadir van Lohuizen en anderen van het gereputeerde agentschap Agence VU, of van Magnum, een digitale camera gebruiken? Zij kiezen voor analoge kwaliteit, maar Nederland kiest voor bagger: wegwerpfotografie, gemaakt met wegwerpcamera's, vaak ook nog gemaakt door wegwerpfotografen. Anton Corbijn gebruikt ook een Leica SLR (en u denkt als Telegraaflezer vast dat dat een armoedzaaier is die geen digitaaltje kan betalen? Dream on.) De internationale top kortom, die niet elke dag sabbelt voor brood op de plank zoals in Nederland. Maar in Nederland telt kwaliteit niet meer. Dat is ook door de jury van de Zilveren Camera al meermalen geconstateerd.
Zoals gezegd, het is dubbel onzin om de problemen van Leica te wijten aan de "keuze van alle beroepsfotografen voor digitaal."
1. De top van de fotojournalisten gebruikt top-analoge camera's en blijft die gebruiken.
2. De subtop-fotojournalisten die even meededen in de digitale hype, keren terug bij analoge camera's om zich van de massa-middelmatigheid te onderscheiden (Zie World Press Photo waar het overgrote deel van de inzendingen digitaal was, maar 50 % van de winnaars analoog, met een kwaliteit waar de jury over juicht!)
3.Fotojournalisten kochten al niet jaarlijks een nieuwe Leica, want als gebruiksartikel gaan ze tientallen jaren mee.
4. Leica heeft last van de internationale recessie van de afgelopen jaren, net als andere produkten van luxe-artikelen als Hermès-tassen en Rolls Royce-auto's.
PS Gaat de Telegraaf binnenkort in analogie beweren dat Rolls Royce het moeilijk heeft omdat de gemiddelde Nederlandse chauffeur vaak in een Volkswagen of Opel Astra rijdt? Ik verwacht ook minstens een groot artikel over Hermès-tassen die minder goed lopen omdat Sjaan uit Meppel haar boodschappen doet met een rode plastic tas van DIRK.